Cele mai sanatoase uleiuri pentru salate

Unul dintre cele mai sanatoase si simple obiceiuri alimentare pe care le putem adopta este consumul zilnic al salatei cu cele mai bune uleiuri.

 

Ceea ce deosebeste un ulei bun pentru salate de un ulei bun pentru gatit este punctul de ardere sau „smoking point”. Punctul de ardere reprezinta temperatura la care un ulei se degradeaza si isi pierde valorile nutritionale, devenind nociv.

 

Unele uleiuri au un punct de ardere mare fiind potrivite pentru mancarurile prajite (uleiul de palmier, de soia).  Uleiurile potrivite pentru salate, cu un punct de ardere foarte mic, reprezinta obiectul acestui articol.

 

O mentiune speciala trebuie facuta pentru uleiul de floarea-soarelui. Fiind cel mai folosit tip de ulei la noi in tara, acesta nu trebuie utilizat pentru gatit, deoarece nu este rezistent la incalzire, devenind toxic. Astfel, uleiul de floarea-soarelui presat la rece contine acizi grasi nesaturati, aminoacizi, saruri minerale si vitamine - perfecte pentru o dieta echilibrata.

 

Uleiul de floarea-soarelui, de sofranel, de seminte de struguri si de germeni de porumb nu ar trebui utilizate la gatit, deoarece nu sunt rezistente la incalzire, avand punctul de fum foarte scazut.

 

Uleiul de masline

 

Daca ne luam dupa italieni, care folosesc uleiul de masline in toate preparatele lor culinare si in special in salate, nu am putea trai fara el. Uleiul de masline contine vitaminele A, B1, B2, K, D, E, K, fier, acizi grasi si antioxidanti naturali.

 

De precizat este faptul ca uleiul extra-virgin se foloseste pentru salate, dressing-uri si sosuri. Uleiul de masline nu trebuie folosit la gatit deoarece are un punct de ardere scazut comparativ cu alte uleiuri, devenind astfel nociv.

 

In functie de preferintele fiecaruia, uleiul de masline se poate folosi pentru orice tip de salata in combinatie cu otet balsamic sau suc de lamaie.

 

Uleiul de nuca

 

 

Acest tip de ulei este considerat a fi mai sanatos decat cel de porumb sau de floarea-soarelui. Ideal este sa folosesti numai ulei de nuca presat la rece si sa-l pastrezi la temperaturi scazute, ferit de lumina. Uleiul de nuca nu este recomandat pentru gatit deoarece temperaturile inalte distrug aroma sa delicata.

 

Se foloseste in combinatie cu otetul balsamic si este ideal pentru salatele de telina, morcovi sau rucola.

 

Uleiul de dovleac

 

Uleiul este obtinut prin presarea la rece a semintelor de dovleac decojite, avand un gust puternic aromat, bogat in vitamina E. Se consuma in stare cruda, in alimentatie, fiind recomandat pentru salate. Devine nociv daca este supus temperaturilor ridicate.

 

Se poate folosi in combinatie cu salata verde, varza cruda sau chiar andive.

 

Uleiul de canepa 

Este mult mai nutritiv comparativ cu uleiul dovleac sau floarea-soarelui asigurand organismului necesarul zilnic de acizi grasi. Se foloseste in principal pentru asezonarea salatelor de legume sau a alimentelor netratate termic.  Nu trebuie supus unor temperaturi ridicate deoarece oxideaza.

 

Uleiul de porumb

 

Specialistii spun ca uleiul din germeni de porumb se numara printre cele mai indicate uleiuri pentru salate. Acest lucru se datoreaza atat gustului aparte cat si beneficiilor asupra sanatatii. Uleiul de porumb nu trebuie consumat in exces deoarece contine 9 kilocalorii/ gram. Uleiul de porumb creste rezistenta organismului la boli si favorizeaza eliminarea excesului de colesterol.